Organizacja home-office nie należy do najprostszych zadań. Decydując się na wykonywaniu zadań w ten sposób, musimy liczyć się z szeregiem utrudnień, które dobrze zwalczyć już na początku - zwłaszcza w kwestii organizacji obowiązków. Jak zorganizować pracę w domu, aby była efektywna zarówno dla naszego pracodawcy, jak i dla nas? Na czym powinniśmy się skupić - na organizacji obowiązków czy na przestrzeni, w której pracujemy?
Przestrzeń do pracy zdalnej
Nim rozpoczniemy przygodę z pracą w domu, warto zadbać o dobrą przestrzeń do pracy. Najlepiej, jeśli byłoby to miejsce, które posłuży nam, jako prywatne biuro - nie chcemy przecież, aby ktoś nam przerywał w czasie pracy z powodu dostępu do jakiejś szafki czy lodówki. Jeśli jest to niemożliwe, dobrze jest ustawić biurko tak, abyśmy byli ustawieni plecami do ściany, a twarzą do drzwi. Wówczas będziemy mieli stale na oku wszystko, co dzieję się w pomieszczeniu, a także nikt nie będzie nas rozpraszał, chodząc nam za plecami. Tworząc nasze małe domowe biuro, skupmy się przede wszystkim na dużym biurku ze względu na przestrzeń pracy i wygodnym krześlę. Wykonując zadania zawodowe, będziemy spędzać przy naszym stanowisku pracy wiele godzin, więc za dobrej jakości krzesło podziękuje nam kręgosłup.
Odpowiednie narzędzia i sprzęt do pracy z domu
W następnej kolejności musimy dobrze wyposażyć nasze stanowisko pracy. Obowiązkowo oczywiście potrzebujemy laptopa i smartfona podłączonego do połączenia internetowego dobrej jakości. Dobrym pomysłem jest również drukarka z funkcją skanera, gdyż może się zdarzyć sytuacja, że będziemy potrzebowali wydrukować, podpisać i odesłać jakiś dokument lub zamówienie. Poza tym nie zapominajmy o profesjonalnym sprzęcie do video i audio konferencji. Nieważne czy chodzi o wewnątrz firmowe spotkanie, czy rozmowa z klientem na temat projektu - dobrze, abyśmy korzystali z rozwiązań najwyższej jakości, bo to właśnie one dodają nam profesjonalizmu.
Organizacja obowiązków
Ostatnim etapem przygotowań do pracy zdalnej jest organizacja obowiązków. Bez stałego kontaktu z zespołem czasami ciężko jest się nam zmobilizować do działania, dlatego warto pomyśleć nad sposobami radzenia sobie z prokrastynacją. Dobrym pomysłem możemy być dzienna lista zadań do wykonania uporządkowana w hierarchii od najtrudniejszego do najłatwiejszego. Niektórzy natomiast stawiają na cykle pracy w ramach metody “Pomodoro”, gdzie na każde 25 minut pracy zarządzają sobie 5 minut przerwy. Jeśli pracujemy w szerszym zespole, nie bójmy się videokonferencji, gdyż pomagają one oczyścić atmosferę między pracownikami i uporządkować powierzane im zadania. Dobrym pomysłem jest także wspólna platforma projektowa, która pozwoli stale monitorować postępy w projekcie. Praca z domu wymaga ogromnej dyscypliny. Nie przestrzeganie założonych harmonogramów może doprowadzić do nawarstwienia się obowiązków, co z kolei będzie rzutowało na jakość naszej pracy.